A „Soproni Egyetem Digitális Transzformációja az Oktatásban (SOE-DTO) 2022-2026” projekt szakmai napja kapcsán Dr. Paár Dáviddal, a projekt szakmai vezetőjével beszélgettünk a projekt céljairól, eddigi eredményeiről és a közeljövő terveiről.
Október 4-én volt a projekt szakmai napja a Ligneumban, ami tulajdonképpen az első olyan nyilvános esemény volt, ahol a projekt széles körben bemutatkozott az egyetemi polgárság számára. A program nagyon sokrétű volt, összefoglalnád, hogy mik a projekt főbb céljai, miért fontos ez az Egyetemnek?
A projekt alapvető célja, hogy az oktatási tevékenység digitális átállását segítse. Ez nem csak a mi Egyetemünkön, hanem az összes hazai felsőoktatási intézménynél abszolút prioritás jelenleg, tehát nem tehetjük meg, hogy lemaradunk a hazai riválisoktól. Ugyanakkor a hazai felsőoktatásban egyelőre gyerekcipőben jár a digitális oktatástámogatás és a digitális technológiák alkalmazása, nemzetközi viszonylatban ennek már igen komoly gyakorlata van, ezért elengedhetetlen, hogy a megváltozott hallgatói, piaci igényekre reagálva a magyar egyetemek is elinduljanak ebbe az irányba.
A technológiai eszközök, az informatika fejlődése új távlatokat nyitott a pedagógiában is, ráadásul a tanulni vágyók is gyorsan akarnak piacképes tudáshoz jutni úgy, hogy mindezt lehetőleg egyéni tanulási útvonalakkal és időbeosztással tehessék meg. Ezekre a felsőoktatásnak is reagálnia kell.
Mindezek mellett pedig a demográfiai helyzet alapján az vetíthető előre, hogy a felsőoktatásba a jövőben újonnan belépő, fiatal felnőtt hallgatók száma csökkenni fog. Tehát hosszú távon a hallgatói létszámok akkor tarthatóak csak fenn, ha egyfelől a munka világában már elhelyezkedettek irányába nyitunk, másfelől pedig külföldi hallgatókat tudunk vonzani az egyetemre. Utóbbi csoportokat akár teljes mértékben távoktatásra alapozottan. Ebben megint csak a technológiáknak lesz kulcsszerepe.
Mindezek úgy tűnik, hogy egy hosszútávú szemléletmód részeként jelennek meg az Egyetem életében. Mindezen távlati perspektívák kapcsán milyen rövidebb távú részcélokat fogalmazott meg a projekt?
Igen, valóban, az Egyetem vezetése távlatokban gondolkozik és ezeket a távlatokat kell, hogy a projekt úgy szolgálja, hogy önmagán túlmutatva, a projekt életciklusán túl is maradandó nyomokat hagyjon ill. lefektessen olyan alapokat, amelyekre lehet építkezni majd a későbbiek során.
Mindezek keretében egy jelentős informatikai infrastruktúra fejlesztés mindennek az alapja. Ehhez szorosan kapcsolódnak azok a digitális oktatási e-learning rendszerek, amelyek a tananyagfejlesztés kereteit teremtik meg. Utóbbihoz szervezetfejlesztés és belső képzések egyaránt társulnak.
Mindezeket kiegészíti a Karok képzési portfóliójában lévő szakok munkaerőpiaci elvárásoknak megfelelő átvilágítása és fejlesztése, valamint az egyetemi adatvagyon újszerű, mesterséges intelligenciával támogatott elemzése. Ez utóbbi rávilágíthat a hallgatói lemorzsolódást csökkentő kulcstényezőkre és beavatkozási pontokra.
Végül pedig egy kisebb szelete a projektnek az Egyetem nemzetközi láthatóságának fokozása, az egyetemi rangsorokban történő előrelépés támogatása és a nemzetközi hallgatói bázis szélesítése is.
Meglehetősen széleskörű tevékenységcsomagnak tűnik mindez. Összefoglalnád, hol tart a projekt jelenleg? Melyek azok a már kézzel fogható eredmények, amelyeket sikerült elérni?
Számos informatikai eszközbeszerzésre került sor, például ennek köszönhetően újult meg az egyetemi wifi hálózat a legtöbb épületünkben. Jelenleg is zajlik egy közbeszerzési folyamat, amelynek a keretében különféle oktatástechnológiai eszközöket szerzünk be, például hibrid oktatást lehetővé tevő szemináriumi termekhez és nagyelőadókhoz. Sajnos ez a projektelem jóval lassabban halad rajtunk kívül álló okok miatt, mint azt terveztük, de talán lassan ez is célegyenesbe ér. A B épületben a termek átalakítási munkái már gőzerővel zajlanak.
Az informatikai infrastruktúránál maradva, de már a szoftveres területen, beszereztük a Course Garden e-learning keretrendszert, amely a molekuláris pedagógiai módszertan alkalmazásával kínál innovatív, és projekt alapon szerveződő tananyagfejlesztési lehetőséget. Ebben a rendszerben eddig 9 kollégánk fejlesztett rendkívül izgalmas kurzusokat, amelyeket karokon átívelő módon kínálunk hallgatóinknak. Ezekkel a típusú tananyagokkal már közel 350 hallgatónk találkozhatott tanulmányai során.
Ráncfelvarrásra került az Egyetem Moodle e-learning rendszere, amely sokkal felhasználóbarátabb és modernebb köntösbe öltözött, gyakorlatilag teljesen kicseréltük. Eddig 29, a tantervi hálókban megjelenő kurzust fejlesztettek az oktató kollégák a projekt keretében a rendszerbe, amivel több, mint 1100 hallgatót tudtunk eddig elérni és jelenleg is számos kurzus fejlesztése zajlik.
Itt kell megemlítenem, hogy kommunikáció, kutatásmódszertan és innovációmenedzsment területeken belső képzésekre szánt kurzusokat is kidolgoztak kollégáink (például „Konfliktuskezelés és asszertív kommunikáció”, „Social Media Marketing gyakorlata” vagy éppen a „Hatékony szakirodalomkeresés és publikálás” címmel), amelyeket rövidesen az egyetemi polgárok számára széles körben elérhetővé fogunk tenni.
Ha jól sejtem, a digitális tananyagok fejlesztése digitális pedagógiai módszertani ismereteket is feltételez.
Igen, ez így van. Ezért a projektben feladatunk egyfelől széleskörű mentori tevékenység biztosítása oktatóink számára, mindez most már intézményesült formában is, továbbá olyan belső képzések rendszerének kialakítása, amelynek eredményei reményeink szerint egyre jobban át fogják hatni az Egyetem szervezetét.
Milyen belső képzésekre kell ebben az esetben gondolni?
Rövidebb és hosszabb lélegzetvételű képzésekben egyaránt gondolkodunk, melyek akár online, akár személyes jelenlétűek lehetnek. Egyfelől a Moodle rendszerünkben már most is találhatnak a kollégák ilyen, szabadon tanulmányozható kurzusokat (pl. „Bevezetés az ingyenes online felületekkel és szoftverekkel támogatott videó-előadás készítésébe”; „Digitális tanulás, e-learning modellek, e-didaktika” vagy éppen az „Elektronikusan támogatott kurzusok fejlesztési folyamata”), de tervezünk még továbbiakat is a jövőben (például felsőoktatáspedagógia témakörben).
A Moodle rendszer újra indítását követően a Teams felületén szerveztünk online oktatást, ami bár nem volt minden esetben zökkenőmentes, de mindenképpen tartalmas volt. Ennek az oktatásnak a videóanyagai témakörökre felbontva és lerövidítve elérhetőek oktatóink számára utólagosan is a rendszerben, valamint ezeket a jövőben még bővíteni is fogjuk.
Azt gondolom, hogy unikumot jelent az, hogy tíz kollégánkat lehetőségünk volt a Pannon Egyetem e-learning fejlesztő képzésére is beíratni. Az ilyen egyetemközi együttműködéseknek nagy jelentőséget tulajdonítunk egyébként is, sokat tudunk tanulni belőlük. Így kooperálunk a Károli Gáspár Református Egyetemmel, a Miskolci Egyetemmel, a Pécsi Tudományegyetemmel, a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemmel és a Szegedi Tudományegyetemmel is.
Végül meg kell említeni, hogy ezév februárjában a Benedek Karral együttműködve személyes jelenléttel szerveztünk digitális pedagógiai módszertani oktatást, mely kapcsán külön szeretném megköszönni a BPK vezetésének az együttműködés lehetőségét.
A jövőben egy egész tanévre kiterjedő képzési naptárral szeretnénk előállni, hogy tervezhető módon kapcsolódhassanak a kollégák be ezekbe az alkalmakba.
Említetted, hogy a szervezeti háttér is megerősítésre kerül, sőt a szakmai napon bemutattad a támogató, mentor kollégákat is. Tudnál róluk pár szót mondani?
Persze, örömmel, hiszen nagyon komoly munkát végeznek. A projekt keretében felállt a Digitális Oktatásmódszertani Csoport, akik a fejlesztési folyamat kezdetétől segítséget nyújtanak a pedagógiai alapoktól a technikai megvalósításig. Az egyetemen a terület két úttörője Ambrus Attila és Koloszár László kollégáink, akik évtizedes tapasztalatokkal rendelkeznek a digitális oktatás területén. Ők eddig a Moodle tananyagok fejlesztésében segítették a kollégákat, azonban ezév őszétól László látja el a Csoport vezetői teendőit is. A csoport tagja szeptembertől Györgyi-Ambró Kristóf, aki digitális pedagógiai szakértőként erősít minket, valamint Banadics Adrienn, aki a Course Gardenben tananyagot fejlesztőket mentorálja. Az oktatásszervezés területén pedig Márton Balázs kollégánk dolgozik velünk.
Azt fontos hangsúlyoznom, hogy a Csoport munkája nem csak a pályázati tevékenységekre terjed ki, hanem minden oktatóhoz szeretnénk eljutni képzésekkel, segítségnyújtással, hogy katalizálni tudjuk a program nevében is megfogalmazott digitális transzformációt az oktatásban. Ezért a következő hetekben szeretnénk eljutni minden intézethez, hogy megvitathassuk, miként tudnánk leghatékonyabban támogatni az intézetek munkáját, valamint rövid kérdőívet is megosztunk a következő napokban, mellyel az oktatók oktatásmódszertani képzési igényeit szeretnénk megismerni.
A projekt kapcsán pedig arról se feledkezzünk meg, hogy hatékony projektmenedzsment nélkül a legjobb szakmai programok sem lehetnek sikeresek. Nagyon sok támogatást kapunk Timár Andreától, a projekt menedzserétől, Katona Györgytől a koordinációban, valamint az adminisztratív területen Kocsisné Lengyel Judittól, Novotni Adrienntől és Varga-Ilyés Virágtól. De meg kell említenem az Informatikai Igazgatóság munkatársait is, Locsmándi Szabolcs igazgató úrral, valamint Hajtó Csabával és Bodré Ádámmal, akik sok esetben akár éjszakába nyúlóan segítettek bennünket. Látható, hogy egy komoly létszámú stáb dolgozik azon, hogy szintet tudjunk lépni a digitalizáció terén, de mindez máshogy nem is működhetne.
Végül beszéljünk pár szót arról is, hogy mik a közeljövő tervei?
A tananyagfejlesztés, a tantervek átvilágítása tovább folytatódik a karokon, továbbá egyéni pályázatokat írunk ki, első lépésben az BPK-n, majd az FMK-n, továbbá nem sokára újra meghirdetjük a felnőttképzési kurzusok kifejlesztésére irányuló pályázatot is. Örömmel vesszük azon kollégák jelentkezését, akik szívesen csatlakoznának hozzánk a tananyagfejlesztési munkákban.
Ezen kívül rövidesen jelentkezünk belső képzési kínálatunkkal és szeretnénk a hallgatóság igényeinek is teret adni a projekt keretében. Hiszen, végülis az egész projekt azért van, hogy ők minél sikeresebben teljesíthessék tanulmányaikat.
Végül szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem az egyetem felső vezetésének ill. a kari vezetőknek azt a támogatást, amelyet kaptunk ezidáig, és persze erre ezt követően is számítunk, hiszen a mi dolgunk az, hogy szolgáltassunk a hallgatók, az oktatók és tulajdonképpen a karok irányába is.
Köszönjük szépen az interjút, további jó munkát kívánunk a projektben feladatokat ellátó valamennyi kollégának!
További információ elérhető a projekt hivatalos aloldálán.