Moodle tananyagfejlesztés bemutatása
A digitális, online tananyagok kidolgozása elősegíti a nappali és levelező rendszerű képzésben résztvevő hallgatók sikerességét, támogatva a minőségi oktatáshoz való egyenlő esélyű hozzáférést, a tananyagok jelenléti és nem jelenléti oktatás során történő sikeresebb elsajátítását. A konstruktivista alapokon nyugvó pedagógiai módszertan segítségével a Moodle környezetben fejlesztett tananyagok a passzív tudásbefogadáson kívül lehetővé teszik a hallgató-oktató, hallgató-hallgató interakciók szinkron és aszinkron módon történő kialakítását, továbbá olyan interaktív tartalmak létrehozását, amelyek segítségével a hallgatók az önálló tanulási folyamat során fokozottabban tudnak az elsajátítandó tudásanyagra koncentrálni, ezáltal a szükséges kompetenciákat megszerezni.
A tananyag kidolgozásában résztvevő oktató feladatai:
- folyamatos kapcsolattartás a pedagógiai innováció végrehajtásáért felelős munkacsoportvezetővel és a szakmai támogatást nyújtó egyetemi vagy külsős kollégákkal;
- olyan tantárgy kiválasztása a tananyagok kidolgozására, amelyen a várható hallgatói létszám a meghirdetések féléveiben minimum 20 fő;
- részvétel a DOK (Digitális Oktatási Központ) által szervezett és előírt oktatásokon, amelyek a blended learning és digitális pedagógiai módszertan alkalmazását mutatják be;
- az elkészítendő tananyagok pontos specifikációját minden digitalizált tananyag esetében a munkacsoportvezetővel előzetesen egyezteti;
- Moodle környezetben alkalmazható, digitalizált blended learning tananyagok teljes körű kidolgozása;
- a Moodle környezetre kidolgozott kurzus alkalmazása az oktatásban és a projekt során a tantervi hálónak megfelelően ütemezett meghirdetése;
- a lezajlott kurzusok kapcsán a hallgatói visszajelzések összegyűjtése, elemzése, szükség esetén a kurzus tartalmában változtatások eszközölése;
- részvétel a digitális kurzus fejlesztését követően a többi kurzusfejlesztővel közös workshopon, a saját fejlesztés bemutatása;
- tevékenységének a projektmenedzser által elvárt rendszerességű és struktúrájú adminisztrációja.
Egy tananyag akkor tekinthető kidolgozottnak, ha
- a fejlesztett tananyag illeszkedik az adott tantárgy mindenkori aktuális KKK rendeletben megfogalmazott, kimeneti szemléletű leírásához. Minden esetben láthatóvá kell tenni, hogy az adott tananyag konkrétan mely tervezett tanulási tevékenységek elérésében segíti a hallgatókat;
- kidolgozásra kerülnek az egyes digitális tananyagok – vagy 13 oktatási hétre vagy előre meghatározott, tartalmilag jelentősen elkülönülő tematikus modulokra vonatkozóan – és az azok elsajátítást mérő online értékelési módszerek;
- A digitális tananyagok kötelező jellemzői:
- elméleti ismereteket tartalmazó szöveges és/vagy audiovizuális anyagok, amelyek nem egyszerűen a tankönyvek, jegyzetek ill. prezentációs anyagok digitalizálását jelentik, hanem interaktív tartalmak (pl. H5P segítségével) létrehozását is;
- tudásellenőrző kérdéseket tartalmaz;
- 13 hétre (vagy ha a kurzus jellege mást kíván meg, akkor más teamtikus modulok szerinti) felosztott tananyagot tartalmaz, amelyben az egyes heti tananyagok is kisebb tanulási egységekre kerülnek felosztásra, mely egységek maximum 30 perces tanulási időtartam (egy tanulási egység legalább egy szöveges és/vagy audiovizulális tartalmat, legalább egy, interaktív tartalmat (pl. H5P-vel) és legalább egy önellenőrzésre lehetőséget adó tartalmat kell, hogy tartalmazzon);
- tartalmilag teljes mértékben illeszkedik az adott kurzushoz, amelyhez készült;
- a kidolgozott tananyagok a SOE Moodle platformon rögzítésre kerülnek;
- a kurzus oktatása a tananyagok fejlesztését követően a tantárgy következő meghirdetési alkalmától kezdve kötelező jelleggel már ezen tananyag alapján zajlik, melyet a pályázat kiírója ellenőriz,
- megfelel az érvényes szerzői jogi elvárásoknak, melyeket a melléklet foglal össze.
A tananyag kidolgozásának dokumentálása akkor tekinthető véglegesnek, ha
- a projektmenedzser részére leadásra kerülnek a kidolgozott tananyagok elektronikus adathordozón vagy digitális formában feltöltve egy erre előzetesen megadott felületre (pl. Moodle-re fejlesztett tananyagok esetében a teljes kurzus anyagainak exportálása .mbz formátumban);
- a kidolgozott tananyagok a SOE Moodle platformra feltöltésre kerülnek;
- a NEM molekuláris pedagógiai innováció munkacsoportvezetője igazolja, hogy a tananyag a módszertani, szerkezeti és tartalmi elvárásoknak megfelel.
A tananyagfejlesztés folyamata:
A tananyagfejlesztési tevékenység minden félévben meghirdetésre kerül, abban egy oktató több alkalommal is részt vehet. A tananyagfejlesztés maximum fél éves időtartamot ölel fel. Őszi szemeszter esetében a tananyagok elkészítési határideje következő év januárjának 20-a, tavaszi félév esetében adott év augusztusának második hete annak érdekében, hogy a következő szemeszterben a tárgy meghirdethető legyen.
A tananyagfejlesztő díjazása:
A tananyagfejlesztésben résztvevő oktató egyszeri alkalommal egy kurzushoz tartozó tananyagcsomag elkészítéséért 380.000 Ft összegű bruttó (szuperbruttó 429.400 Ft) keresetkiegészítésben részesül azt követően, hogy az elkészült tananyagok teljes körűen kidolgozásra kerültek és elkészült ezek dokumentálása is. Amennyiben az adott kurzust több oktató együtt fejleszti, akkor az egyszeri kifizetés az elvégzett munka arányában került kifizetésre. A tananyagfejlesztő tudomásul veszi, hogy a kidolgozott szellemi termékek valamennyi vagyoni joga a Soproni Egyetem tulajdonát képezik, az azokhoz kapcsolódó valamennyi elidegeníthető jogot átruház egy nyilatkozat keretében a Soproni Egyetemre. A tananyagfejlesztőt visszafizetési kötelezettség terheli abban az esetben, ha a projektben meghatározott, a tananyagfejlesztéshez kapcsolódó indikátorokhoz való hozzájárulása önhibájából bizonyíthatóan nem valósul meg.
A tananyagfejlesztési tevékenységgel kapcsolatos utólagos feladatok, melyekben a tananyagfejlesztőnek kötelessége együttműködni visszafizetési kötelezettség terhe mellett:
- a fejlesztett tananyagokhoz kapcsolódó kurzusok meghirdetése a tantervi hálónak megfelelő szemeszterben, az oktatásban az elkészült anyagok használata;
- a projektmenedzser részére a kurzus lebonyolítását bizonyító dokumentumok leadása minden szemeszter során (jelenléti ívek, ESZA belépési és kilépési kérdőívek, fotók vagy videófelvételek, tanúsítványt szerzettek listája és annak átvételét bizonyító dokumentum).
Kapcsolódó feladatkörök
Moodle tananyagfejlesztés munkacsoportvezető
Feladatkör betöltőjének neve: Dr. habil. Paár Dávid
Iroda: Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Email: paar.david@uni-sopron.hu
Telefonszám: (+36 99) 518-491
Feladata a tevékenység operatív irányítása, a felmerülő operatív döntések meghozatala, eredménytermékek elkészítésének irányítása és folyamatos monitoringja, konfliktusok kezelése, kockázatok, nyitott kérdések egyeztetése. A projektterv, feladatlisták teljesülésének ellenőrzése.
E-learning módszertani szakértő (Tartalomfejlesztő)
Feladatkör betöltőjének neve: Ambrus Attila József
Iroda: Központi Könyvtár és Levéltár
Email: ambrus.attila@uni-sopron.hu
Telefonszám: (+36 99) 518-976
A kurzusokhoz kötelező és ajánlott szakirodalom digitalizálásában vesz részt, ismeri azokat a fejlesztői felületeket és technikákat, amelyek segítségével képes az oktatók és/vagy a módszertani szakértő útmutatásai alapján a kijelölt kurzust digitálissá fejleszteni, de képes akár az oktatói / kutatói / hallgatói fórumokon képzéseket tartani a karokon, hogy az érintettek maguk is képesek legyenek hatékonyan, önállóan a meglévő vagy fejlesztendő kurzusaikat elkészíteni.
Moodle támogató szakértő
Feladatkör betöltője: Dr. habil. Koloszár László
Iroda: Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar Üzleti Tanulmányok Intézet
Email: koloszar.laszlo@uni-sopron.hu
Telefonszám: (+36 99) 518-464
A Moodle-ben megvalósítandó oktatási módszereket és digitális segédeszközöket, alkalmazásokat ajánl, módszertani fejlesztő tevékenységet és tanácsadást végez. Támogatja a tananyagokat fejlesztő oktatók munkáját és tevékenységét, módszertani tanácsokkal, útmutatással segíti/vezeti az oktatók tananyagkészítési munkáját.
Feladatai:
- gyakorlati tanácsokat ad az oktatók részére a szakmai problémák megoldásához, digitális kurzusok struktúrájának felépítéséhez, konkrét Moodle tevékenységek és tananyagok kialakításához, alkalmazásához;
- segítséget nyújt az oktatók számára a Moodle eszközök használati módjának elsajátításában, iránymutatásokat, szakmai tanácsokat ad alkalmazásukkal kapcsolatban;
- személyes konzultációkkal segíti az oktatók képzését a Moodle eszközök alkalmazásában, bemutatja azok alkalmazását és mentorálja az oktatók felhasználói tevékenységét;
- tanácsot ad az oktatók számára nyújtandó Moodle módszertani képzések tartalmi kidolgozásában;
- részt vesz az oktatók számára nyújtott Moodle módszertani képzéseken;
- részt vesz a digitális taneszközök felkutatásában és terjesztésében.